Teamtraining
In jouw team is iedereen verschillend. In theorie mooi, maar in de praktijk kunnen die verschillen echter ook vaak een bron van frustratie zijn in plaats van een verrijking. Mensen begrijpen elkaars motieven niet en veroordelen elkaar.
Met de meeste collega's kun je prima door één deur, maar net bij die ene collega gaat dat helemaal niet. Je baalt van hem, omdat hij zo dominant is. Je gaat er ook flink tegenin, maar dat werkt averechts. Of je laat het juist maar gebeuren en trekt je terug: ik kan er toch niet tegenop.
Wil je dat je elkaar beter gaat begrijpen en dat de samenwerking verbetert? Lees dan verder over de teamtrainingen die ik geef in diverse branches: o.a. tuinbouw, ict, onderwijs, gezondheidszorg. Het maakt eigenlijk niet uit waar je werkzaam bent: je wilt een team waar begrip voor elkaar is, open communicatie, efficiënte samenwerking en plezier. Al deze aspecten kunnen aan de orde komen bij de teamtrainingen.
Een training maak ik altijd op maat: afgestemd op de verwachtingen en behoeften van de opdrachtgever.
Tijdens een teamtraining maak ik gebruik van het Process Communication Model (PCM).
Lees hier meer over PCM
Voorbeelden resultaat teamtraining
Twee voorbeelden van een positieve ontwikkeling die bij teams tot stand is gekomen na het volgen van een teamtraining:
Team van: ruis in het team en de vinger er niet op kunnen leggen wat er aan de hand is
Naar: minder ruis in het team. En als er ruis is, snappen we waar het vandaan komt en weten we wat we eraan kunnen doen.
Teamlid van: irritatie over andere teamleden
Naar: ik kan nu makkelijker met iedereen omgaan en snap mezelf en anderen nu beter.
Resultaten van een teamtraining
We richten ons met deze teamtraining op de volgende resultaten:
- Verhogen van veerkracht en vitaliteit doordat deelnemers beter zorg kunnen dragen voor wat ze nodig hebben om hun energieniveau op peil te houden en burn-out te voorkomen
- Voorkomen van miscommunicatie en conflicten doordat deelnemers in staat zijn om miscommunicatie in een vroeg stadium te herkennen en hierop te kunnen anticiperen
- Verlagen van verzuim omdat medewerkers beter kunnen aangeven wat hun psychologische behoeften zijn, zodat ze duurzaam inzetbaar blijven
- Meer vertrouwen in elkaar doordat deelnemers meer inzicht en begrip hebben voor onderlinge verschillen in persoonlijkheid
- Verhogen van productiviteit & motivatie omdat medewerkers hun eigen kwaliteiten én die van anderen beter kennen, gaat er minder tijd verloren aan onbegrip en mogelijke conflicten op de werkvloer
- Hogere medewerkerstevredenheid omdat geïnvesteerd wordt in de ontwikkeling van medewerkers en het team als geheel én iedereen krijgt de tools in handen om motivatie positief te beïnvloeden.
- Stijging van klanttevredenheid omdat medewerkers meer begrip hebben voor verschillen in persoonlijkheid en kunnen aansluiten bij de leefwereld van de klant.
PCM Profiel Leer jezelf en je team kennen 1 dag
samenwerken 1 dagdeel
onder druk 1 dagdeel
dagelijkse praktijk 1 dagdeel
onze klanten en
andere relaties 1 dagdeel
coaching
in onze dagelijkse
samenwerking
Een voorbeeld van een teamtraject
Stap 1: Start & PCM profiel - Leer jezelf en je team kennen
Iedere deelnemer ontvangt voorafgaand aan de eerste bijeenkomst een link naar de PCM-vragenlijst. Deze vragenlijst is de basis van het uitgebreide persoonlijkheidsprofiel. Het PCM-profiel bevat inzicht in jouw kwaliteiten, voorkeuren voor communicatie, motivatie en voorspelbare stresspatronen. Een persoonlijk actieplan met concrete suggesties is onderdeel van het profiel. Dit persoonlijke PCM-profiel wordt uitgereikt op deze dag en loopt als rode draad door het teamtraject.
De focus van deze dag ligt op het vergroten van zelfinzicht en onderling begrip. Vragen die aan de orde kunnen komen:
- Waarom reageer ik zoals ik reageer?
- Waarom reageren anderen zoals ze reageren?
- Wat zijn mijn kwaliteiten? Welk gedrag laat ik zien onder druk?
- Wat is ons PCM-team profiel? Waar ligt onze uitdaging? Waar ligt onze kracht?
Stap 2: Modulen
Module 1: Versterk communicatie en motivatie: hoe werken we samen?
De focus van deze module ligt op het krachtig en met plezier samenwerken. We maken een actieplan voor het team op gebied van samenwerking en communicatie. We staan stil bij:
- Hoe sluit ik aan bij de behoeften van mezelf en mijn teamleden?
- Wat heb ik nodig om goed te functioneren en wat hebben mijn collega’s nodig?
- Wat werkt voor mij en wat werkt voor de ander in de communicatie?
- Hoe kunnen we deze kennis inzetten om onze samenwerking een boost te geven?
Module 2: Stress en miscommunicatie – hoe blijven we presteren onder druk?
In deze bijeenkomst ligt de focus op hoe we blijven presteren onder druk. We gaan ook dieper in op de stresspatronen van de verschillende persoonlijkheidstypen.
Deze vragen staan centraal:
- Met welke personen heb je moeite om te communiceren?
- Hoe voorkomen we miscommunicatie in ons team?
- Welk gedrag laat ik zien als ik onder druk sta? Hoe voorkom ik dit?
- Hoe herkennen we stress bij elkaar en wat kunnen we dan doen?
Module 3: Integratie in de dagelijkse praktijk
Nu hebben we meer inzicht in elkaar, maar wat betekent dit voor onze dagelijkse samenwerking? Waar lopen we tegenaan en wat gaat makkelijk? Wat zijn actuele thema’s die spelen en hoe kun je hier mee omgaan?
Module 4: Onze omgang met onze klanten en andere relaties
De focus van deze module ligt op het toepassen van de PCM-tools bij onze doelgroep.
Stap 3: Coaching en borging
A. Leiderschapscoaching
Een groot deel van het succes van een omgeving waarin iedereen kan floreren ligt bij de leiders van de organisatie. Veerkracht en flexibiliteit in dagelijks leiderschap zijn essentieel om je team te begeleiden in hun ontwikkeling. In sessies (hoeveel?) van 2 uur bespreken we persoonlijke doelen en cases en koppelen dit aan jouw persoonlijkheidsprofiel en het team-profiel.
- Wat hebben jullie nodig en wat doen jullie om het team te ondersteunen in hun ontwikkeling?
- Wat zijn de opbrengsten van de gedane investeringen? Wat is er veranderd?
- Hoe geef je ruimte aan de behoeften van het team?
- Waar zit nog ruimte voor groei en hoe worden de vaardigheden geborgd in de dagelijkse gang van zaken?
B. Borging in onze dagelijkse samenwerking
De teamontwikkeling is pas echt effectief als je de vaardigheden blijft gebruiken en borgt. Investeren in teamontwikkeling en leiderschap is geen eenmalige keuze, het vraagt blijvend aandacht. Van het management en van alle teamleden. Hoe houden jullie dit vast? We bieden hiervoor verschillende ondersteunende opties.